tiistai 4. joulukuuta 2018

Poikimapsykoosi

Toisia vaivaa joulustressi, mulla alkaa olemaan poikimapsykoosi
Se on sellanen tauti mikä saa ahdistuksen ihan uudelle tasolle. 

Rauhan pitäisi poikia kohta. Ei ole Rauhan ensimmäinen vasikka, mä vaan olen täysi amatööri näissä asioissa. 

Kaikella todennäköisyydellä kaikki menee kivasti. Tein vain ihan hirveän virheen kun kysyin että mitäs kaikkea siinä voi mennä pieleen? No naapuri joka justiinsa jäi eläkkeelle lehmähommista kertoi kyllä mielellään ja hyvin yksityiskohtaisesti että mitä kaikkea voi käydä. Kyllähän siinä kaikkea olikin sattunut ja tapahtunut kun vuosikymmeniä hoitaa isoa karjaa. 

Nyt mä olen ihan varma että Rauhalle käy ne kaikki, yhtä aikaa. Siellä on viisi vasikkaa poikittain ja perätilassa. Poikimahalvaus tulee just kun ollaan paloittelemassa vasikkaa lehmän kohtuun ja mitä kaikkia niitä oli. 


Hilpasin paikalliseen maatalouskauppaan tyhjentämään hyllyt kaikesta lehmän poikimiseen liittyvästä kamasta. 

Luin sitten tuubin kyljestä ohjetta että siitä vaan kamat kurkkuun silikonitykillä, varo ettei lehmä tukehdu. Jouduin muutaman kerran hengittämään syvempään. 

Kävin esittämässä Rauhalle pyynnön, josko se voisi pullauttaa vasikan maailmaan jonain aamuyönä siinä kylkeä kääntäessään. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti